Har I en borger med autisme, autisme-lignende træk, ADHD eller ADD, som oplever mistrivsel eller stress – og hvor der er behov for en målrettet indsats for at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet eller støtte tilbagevenden til job?
Jeg kan træde ind som specialist med mange års erfaring i at arbejde direkte med neurodivergente borgere, der er i risiko for eller allerede er ramt af stress eller mistrivsel. Min indsats fokuserer på at give den enkelte konkrete håndteringsstrategier, brugbare værktøjer og en større forståelse af egne styrker og udfordringer – så vedkommende kan genfinde overskud, trivsel og stabilitet.
Kommuner
Jeg samarbejder med kommuner i hele Danmark om borgere i mistrivsel – både dem, der oplever udfordringer på jobbet, og dem, der har længerevarende fravær.
Formålet er enkelt
At bringe borgeren tilbage i trivsel og sikre, at han eller hun enten kan fastholde et nuværende arbejde eller blive klar til at starte i job igen – til gavn for både borgeren, arbejdspladsen og kommunen.
Samtaleforløbene tilrettelægges fleksibelt og kan foregå på arbejdspladsen, i borgerens hjem eller online – alt efter hvad der passer bedst. Hvis der er behov, kan jeg desuden indgå i dialog med arbejdspladsen for at sikre mindre tilpasninger, som understøtter forløbet.
Borgeren har også mulighed for at kontakte mig telefonisk i akutte situationer – herunder uden for almindelig arbejdstid og i weekender – så hjælpen er tilgængelig, når behovet opstår.
Forløbene kan bevilges via relevante paragraffer i LAB-loven, f.eks. § 91, § 107 eller § 167, afhængigt af situationen og kommunens vurdering.
Jeg tilbyder målrettede samtaleforløb til unge i STU, der oplever ufrivilligt skolefravær eller mistrivsel. Forløbet kan indgå som et led i den unges samlede uddannelsesplan og tilpasses altid individuelt.
Fokus er på at skabe forståelse for egen diagnose, styrke trivsel og give den unge konkrete håndteringsstrategier, så han eller hun gradvist bliver klar til at vende tilbage til undervisning eller praktik.
Ud over samtalerne tilbyder jeg den ekstra støtte, der kan være nødvendig i opstartsfasen – fx at jeg ledsager den unge til skolen eller uddannelsesstedet, så overgangen bliver tryg, og den unge gradvist kan klare mere selv.
Forløbet aftales i dialog med UU-vejleder og indgår som en del af den unges samlede uddannelsesplan.